ŚLĘŻA (718 m n.p.m.)
Masyw Ślęży

N 50° 51.845'    E 016° 42.451'

Dojazd

Bazą wypadową w Masyw Ślęży jest miasto Sobótka i okoliczne miejscowości. Dojazd z Wrocławia do Sobótki możliwy jest dzięki liniom 512 i 522 (Polbus, cena biletu: 6 zł →  www ) oraz 502 (Sevibus, cena biletu: 4 zł →  www ). Niektóre kursy obsługują trasę do przełęczy Tąpadła, szczególnie w weekendy oraz wakacje. Do Sobótki można dotrzeć także autobusem ze Świdnicy →  www

Szlaki na szczyt Ślęży

Główną atrakcją masywu jest Ślęża, na szczycie której znajduje się schronisko, wieża przekaźnikowa, kościół, krzyż milenijny, wieża widokowa, ruiny zamku oraz jedna ze starożytnych rzeźb kultowych - Niedźwiedź.
•           tzw. Droga Ślężan: Sobótka - Rozdroże pod Kamiennym Krzyżem - Ślęża (1,45h/1,30h)
•           Sobótka - przełęcz pod Wieżycą (30 min.)
                    Przełęcz pod Wieżycą - Wieżyca (30 min/15 min.)
                    Wieżyca - Ślęża (1h/1h)
•           Sobótka Zachodnia - Sobótka Górka - Ślęża (2h/1,45h)
•           Przełęcz Tąpadła - Rezerwat "Skalna" - Ślęża (2h/1,30h)
•           Przełęcz Tąpadła - Ślęża (1h/45 min.)

Noclegi

•        Schronisko pod Wieżycą →  www
•        Schronisko na Ślęży →  www - na stronie należy sprawdzić dostępność noclegów
•        Kwatery w Sobótce i okolicach, m.in. w Będkowicach, przy zalewie w Sulistrowicach i na przełęczy Tąpadła

Inne szlaki w rejonie

•           Przełęcz Tąpadła - Radunia (45 min.)
                    Radunia - przełęcz Słupicka (45 min.)

•           wokół Ślęży: Przeł. pod Wieżycą (Trakt Bolka) - przełęcz Tąpadła - przeł. pod Wieżycą (nad Sadami) (4h/4h)

Szlaki archeologiczne prowadzące przez najciekawsze obiekty prehistoryczne i przyrodnicze rejonu:
•           Sobótka - Będkowice - Sobótka (3,10 h)
•           Sobótka - Będkowice - Sobótka Zachodnia (4,30 h/4 h)

Atrakcje turystyczne

•       Szczyty: Ślęża, Wieżyca (wieża widokowa czynna w weekendy), Radunia
•       Kamienie i skały ze znakiem ukośnego krzyża oraz starożytne rzeźby kultowe:
           →   Mnich - na żółtym szlaku do przełęczy pod Wieżycą
           →   Niedźwiedź - na szczycie Ślęży
           →   Postać z rybą i Niedźwiedź - na czerwonym szlaku z Sobótki na Ślężę, za Rozdrożem pod Kamiennym Krzyżem
           →   Grzyb - przy wschodniej ścianie Sanktuarium św. Anny w Sobótce
           →   Kolumna Sobótczańska - w Muzeum Ślężańskim w Sobótce
•       Starożytne wały kultowe wokół szczytu Ślęży i na Raduni oraz inne pozostałości po starożytnych plemionach w całym Masywie (kamieniołomy, święte źródła, zagrody)
•       Rezerwat archeologiczny w Będkowicach (starożytne grodzisko, odtworzona prehistoryczna osada, cmentarzysko kurhanowe)
•       Rezerwat przyrodniczo - krajobrazowy "Skalna" na niebieskim szlaku z przełęczy Tąpadła na Ślężę
•       Jaskinia i Skały Władysława, grupy skalne: Plasterki, Koliba
•       Sobótka:
           →   Sanktuarium św. Anny
           →   Kościół św. Jakuba
           →   Rynek z plastyczną mapą Ślęży i Pomnikiem Tysiąclecia
           →   Muzeum Ślężańskie →  www
           →   Zamek w Sobótce - Górce
•       Wyciąg orczykowy na zboczu Raduni
•       Zalew w Sulistrowicach
•       Sulistrowiczki: Park Wenecja (dwie zabytkowe bramy, kaskada, wiele drzew - pomników przyrody), Źródło Życia, Kaplica Matki Boskiej Dobrej Rady

Relacja - 9 X 2010

Naszą Koronę Gór robimy już od kilku lat, bez pośpiechu czy bicia rekordów szybkości. W tym roku nie udało nam się jednak pojechać na żaden szczyt, a że skończyły się wakacje i pozostały tylko weekendy, trudno nam było zaplanować coś sensownego mając do dyspozycji dwa dni i perspektywę dojazdu autobusowo - pociągowego. Wszystkie wierzchołki w zasięgu ręki zostały już zdobyte, w Sudety było za daleko, ale uparłam się, by przynajmniej na jeden szczyt pojechać w tym roku. Usilne poszukiwania miejsca, telefony w sprawie noclegu i kombinowanie transportu wreszcie dały wynik pozytywny - jedziemy w Masyw Ślęży, by sprawdzić, czy bez samochodu też potrafimy być mobilni i ruszyć się gdzieś dalej.
       Wyjechaliśmy od razu po pracy w piątek busem z Krakowa do Wrocławia, który dowiózł nas na miejsce około 19. Przez kilka godzin spacerowaliśmy po mieście, przemierzając uliczki wokół rynku i Ostrów Tumski, by w końcu ostatnim autobusem pojechać do Sobótki, miasteczka, gdzie czas się zatrzymał, a na rynku nawet po północy można kupić pyszne, świeże drożdżówki, jeśli zapuka się w okno piekarni na jednym z podwórek. W drzwiach naszej kwatery czekał klucz, gdyż właścicielka, z powodu późnej pory, położyła się już spać. Spotkaliśmy się z nią dopiero rano, przed wyruszeniem w góry.

Chcąc zobaczyć jak najwięcej dokładnie zaplanowaliśmy naszą górską trasę. Rozpoczynamy od żółtego szlaku do schroniska "Pod Wieżycą". Po drodze mija się jedną z rzeźb kultowych oznaczonych ukośnym krzyżem - Mnicha. Przypominają one o starożytnych kultach, których ślady w postaci wałów, rzeźb i kręgów kultowych są rozsiane po całym Masywie Ślęży. Pełno tu zresztą tajemniczych, nastrojowych miejsc, kamiennych schodków, zarośniętych paprociami dróżek prowadzących do źródeł, skalnych rezerwatów i cmentarzysk kurhanowych. Dodatkowego kolorytu dodają tym zakątkom kolory jesieni, poranna mgła i padające w postaci świetlnych wodospadów promienie słońca.
Spod schroniska żółty szlak prowadzi na szczyt Wieżycy. Kamienna wieża widokowa jest niestety zamknięta, ruszamy więc dalej do miejsca, gdzie dołączają znaki czerwone z Sobótki. Po kilkuset metrach, na Rozdrożu pod Kamiennym Krzyżem, skręcamy w stronę skały Plasterki i ścieżki dydaktycznej wiodącej do Skał Władysława. To piękne, ustronne miejsce, do którego prowadzą kamienne schody, jest teraz nieco zatłoczone przez wspinaczy, którzy zdobywają skałę z podobizną Chrystusa. Powyżej znajduje się Źródło św. Anny i dróżka, którą wspinamy się w górę, przecinając znaki ścieżki dydaktycznej. Znów znajdujemy się jakby w innym świecie, wśród mchów, paproci i skał, na dawnej drodze, którą dziś już pewnie nikt nie chodzi. Kamienne schody wyprowadzają nas w pobliże Husyckich Skał, na czerwony szlak, którym już szybko dochodzimy do schroniska. Kolejna kultowa rzeźba, Niedźwiedź, znajduje się między kościołem a krzyżem na rozległej łące przed budynkiem. Schodzimy jeszcze do świętego źródełka i skał na szlaku niebieskim do Sobótki, a potem wspinamy się na wieżę widokową na szczycie Ślęży, w pobliżu ruin zamku. Pogoda jest piękna, niestety widoki mocno zamglone.
Do przełęczy Tąpadła schodzimy szlakiem niebieskim, choć czasem zbaczamy nieco za znakami zielonego listka, by poznać zakątki rezerwatu "Skalna" i inne ciekawe miejsca, jak choćby skałę Kolibę. Z przełęczy ruszamy na Radunię, na której szczycie, wśród karłowatych dębów, wita nas zachód słońca. Pięknie tu i spokojnie, niestety późna pora zmusza nas do powrotu. Mijamy kultowe wały i okrążamy szczyt, by zejść na dół wzdłuż wyciągu orczykowego.
Choć zapada już mrok, czeka na nas jeszcze raz Ślęża i żółty szlak na jej wierzchołek. Na szczycie jest ciemno, cicho i zupełnie inaczej, niż jeszcze kilka godzin temu, gdy miejsce to okupowały wycieczki dzieciaków, a w schronisku koncertował jakiś folklorystyczny zespół. W dół ruszamy szlakiem czerwonym i już w ciemnościach oglądamy kolejne rzeźby kultowe, Postać z Rybą, Niedźwiedzia oraz Źródło Lustiga i kaplicę barokową z XVIII wieku, by w końcu dotrzeć na sobótczański rynek i na naszą kwaterę.

Trasa:
    Sobótka - schronisko pod Wieżycą - Wieżyca - Rozdroże pod Kamiennym Krzyżem
(ś. dyd. bez szlaku)    Rozd. pod Kamiennym Krzyżem - Plasterki - Skały Władysława - Źródło Anny - Husyckie Skały
                Husyckie Skały - Ślęża - Święte źródło - skały na szlaku niebieskim - Ślęża
         Ślęża - Skalna Perć - skała Koliba - Skalna Perć - rezerwat "Skalna" - przełęcz Tąpadła
   ś. dydaktyczna, bez szlaku,    Przełęcz Tąpadła - Radunia - wyciąg narciarski - przełęcz Tąpadła
      Przełęcz Tąpadła - Ślęża - Sobótka

→ Zobacz trasę na pełnym ekranie

Widok na Sobótkę spod ''Szczerego pola''

Widok na Radunię z okolic rezerwatu ''Skalna''

Przełęcz Tąpadła

Na Raduni

Ślęża z okolic wyciągu orczykowego na Raduni